اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
مدیر طرح حفاظت از لایه ازن با اعلام اینکه سالانه 5 هزار تن موادمخرب لایه ازن در کشور مصرف می شود، تاکید کرد: براساس پروتکل مونترال و تعهد ایران باید تا اول ژانویه 2015 حدود 10 درصد از آن در بخش صنعت و کشاورزی حذف شود.
 

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم حاجی زاده صبح یکشنبه در مراسم بیست و هفتمین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی ازن که در محل سازمان محیط زیست برگزار شد، گفت: پروتکل مونترال در نوزدهمین نشست خود در سال 2007 میلادی تسریع در حذف گازهای مخرب لایه ازن را تصویب کرد.

وی افزود: این مصوبه کشورهای مشمول ماده 5 پروتکل را متعهد می کرد تا در مرحله اول تعهدات خود تا سال 2013 نسبت به تثبیت مصرف هیدروکلروفلوروکربن ها در حد میانگین سالهای پایه یعنی 2009 و 2010 اقدام کنند. همچنین متعهد شدند تا سال 2015 حذف 10 درصد از کل میانگین مصرف سال های پایه و 35 درصد کاهش در سال 2020 و 67.5 درصد کاهش در سال 2025 و 100 درصد کاهش تا سال 2030 داشته باشند.

حاجی زاده ادامه داد: در برنامه مصوب حذف گازهای مخرب لایه ازن در مرحله اول این پروژه در واحدهای تولیدکننده انواع اسفنج، تامین کنندگان مواد شیمیایی اولیه، تولیدکنندگان یخچالهای خانگی، تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع با همکاری آژانسهای اجرایی پروتکل مونترال دو گاز R22 و 141B به میزان حدود 1270 تن حذف خواهد شد.

مدیر طرح حفاظت از لایه ازن در ادامه به فعالیت ایران در زمینه حذف فیزیکی مواد مخرب لایه ازن اشاره کرد و گفت: حذف فیزیکی مواد مخرب لایه ازن از طریق انتقال فناوری های جایگزین و تغییر خط تولید واحدهای مصرف کننده و ارایه آموزشهای فنی لازم به واحدهای دریافت کننده تجهیزات و ماشین آلات جایگزین، محور اصلی فعالیت های حذف موادمخرب لایه ازن در کشور است.

وی ادامه داد: تاکنون 1358 واحد تولیدی و خدماتی در بخشهای مختلف اسفنج سازی، یخچال سازی و مونتاژ یخچال، تعمیرگاه های کولر خودرو و یخچال، کشاورزی، اطفای حریق و صنایع مصرف کننده حلال های مخرب لایه ازن به تجهیزات مرتبط با تولید محصولات سازگار با لایه ازن و استفاده از مواد سازگار تجهیز شده است.

حاجی زاده تاکید کرد: در واقع این به معنای حذف کامل فریون های صنعتی و دارویی، قطع واردات و مصرف هالون ها و تتراکلریدکربن که موعد مقرر حذف کامل آنها تا اول ژانویه 2010 میلادی بود، است.

وی گفت: سالانه 5 هزار تن موادمخرب لایه ازن در کشور مصرف می شود که براساس پروتکل مونترال و تعهد ایران باید تا اول ژانویه 2015 حدود 10 درصد از آن در بخش صنعت و کشاورزی حذف شود. از این رو در حال همکاری با 25 کارخانه برای حذف این مواد هستیم.

حاجی زاده گفت: شعار امسال روز جهانی پروتکل مونترال "ماموریت همچنان ادامه دارد" است که از سوی سازمان ملل متحد انتخاب شد و این به معنای ادامه داشتن اجرای تعهدات در این زمینه در بین کشورها است.

وی گفت: ایران باتوجه به تصویب قانون الحاق دولت به کنوانسیون وین در آذرماه سال 1368 متن پروتکل مونترال را مورد تایید قرار داد و از همان زمان فعالیتهای ملی خود را در چارچوب همکاری های بین المللی آغاز کرد و همچنان ادامه دارد.

مدیر طرح حفاظت از لایه ازن افزود: مجلس در سالهای پس از آن از 4 الحاقیه پروتکل یعنی الحاقیه لندن و کپنهاک را در سال 1375، اصلاحیه مونترال را در سال 1380 و اصلاحیه پکن را در سال 1390 تصویب کرد.

حاجی زاده ادامه داد: اجرای برنامه های پروتکل مونترال در ایران از برنامه زمان بندی مصوب اعضای پروتکل برای حذف موادمخرب لایه ازن در گروه بندی های مختلف آن تبعیت کرده و ارکان اصلی فعالیتها در 5 گروه اصلی شامل فعالیتهای مربوط به حذف فیزیکی مواد مخرب لایه ازن و انتقال فناوری های جایگزین، سیاست گذاری و اعمال قوانین و مقررات کنترلی، برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی، برنامه های نظارت و پایش بر عملکرد و همکاری های منطقه ای و بین المللی طبقه بندی می شود.

وی ادامه داد: اجرای نظام ظرفیت سازی تحت برنامه های پروتکل مونترال در کشور موجب تشکیل شبکه ملی با عنوان شبکه ملی ازن شد. این شبکه از سال 1386 در امر نظارت و پایش عملکرد واحدهای مشمول طرحها و پروژه های حذف مواد مخرب لایه ازن اقدامات خوبی انجام داده است.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۶/۳۰ 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 30 شهريور 1393برچسب:لایه ازن,پروتکل مونترال,روز جهانی ازن,شبکه ملی ازن,حفاظت از لایه ازن, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.